14 Tahun Korek Terowong Melalui Sebuah Gunung

0 ulasan
 


Selama 14 tahun telah diambil oleh seorang penduduk desa India menggunakan pemukul dan pahat untuk memahat sebuah terowong melalui gunung sehingga jiran-jirannya boleh mengunjungi padang berhampiran dan dia boleh meletakkan trak di depan rumahnya.

Ramchandra Das, 53, yang tinggal di kawasan timur negeri Bihar daerah Gaya, telah memahat terowong 10m panjang dan 4m lebar melalui rentang bukit dari desa Kewati. Das telah melakukan tugas berat itu selepas penduduk merasakan 7km perjalanan melewati gunung semakin sukar.

Ketika pihak berkuasa menolak untuk membantu untuk memotong waktu perjalanan, Das mulai memahat tanah di situ dalam arah bandar besar berdekatan, Atri. Pekerjaan menjadi lebih mendesak ketika Das menjadi orang pertama yang memiliki lori di desa dan tidak boleh memandu ke hadapan rumahnya.

“Saya tidak boleh meletakkan trak berdekatan rumah saya kerana gunung menghalang jalan,” katanya kepada Reuters. Das berkata, dia juga takut pencuri mencuri traknya. “Saya harus meninggalkan trak sebatu jauhnya, jadi saya memutuskan untuk melakukan sesuatu tentang itu,” kata Das melalui telefon.

Penduduk desa tempatan, yang sebelumnya harus melalui perjalanan di sekitar gunung, sekarang menggunakan terowong untuk pergi bekerja.

Das terinspirasi oleh seorang penduduk Bihari yang lain iaitu Dasharath Manjhi, yang memotong-120m panjang dan 10m lebar dan 8m laluan tinggi sehingga penduduk desa dapat mngunjungi hospital tempatan.


Manjhi seorang buruh itu mengambil masa selama 22 tahun, bermula selepas isterinya meninggal ketika ia tidak mampu untuk dibawa ke rumah sakit. Dia telah diberi penghargaan oleh kerajaan Delhi kerana kerjanya dan meninggal dua tahun lepas.


Iklan

sila klik ~ Jus Hebat Untuk Lelaki dan Wanita

sila klik ~ Bisnes Tanpa Modal Walau Sesen Pun - Komisyen 100 - 200 peratus

sila klik ~ RM 1.00 setiap pendaftaran

Komen sajer ler...