35 Terbunuh Dalam Serangan Ketika Solat Jumaat Di Pakistan

0 ulasan
 
RAWALPINDI: Penyerang nekad menyerbu sebuah masjid berhampiran ibu pejabat tentera Pakistan dan membunuh 35 orang ketika solat Jumaat dengan melepaskan tembakan rambang dan melempar bom tangan ke arah jemaah sebelum meletupkan diri mereka.

Serangan oleh sekurang-kurangnya dua lelaki bersenjata itu adalah terbaru dalam siri pertumpahan darah yang meragut lebih 400 nyawa di Pakistan sejak Oktober lalu.



Dua jam selepas serangan itu, beberapa tembakan masih kedengaran dalam kawasan yang dikawal ketat di bandaraya Rawalpindi yang terletak hanya beberapa kilometer dari ibu negara. Wartawan dilarang menghampiri kawasan kejadian.



Tiga helikopter kelihatan di udara ketika trak membawa pasukan komando dan ambulans berkejar ke kawasan yang dikawal askar bagi menghalang orang ramai dan kenderaan daripada menghampiri.



Seorang pegawai polis di tempat kejadian, Yasir Nawaz, berkata serangan itu, iaitu yang ketiga mensasarkan Rawalpindi dalam tempoh hampir dua bulan, bermula apabila beberapa lelaki bersenjata membolosi pusat pemeriksaan berhampiran masjid yang popular di kalangan pegawai tentera.



Jurucakap tentera, Mej Jen Athar Abbas, berkata dua daripada penyerang terbabit berjaya memasuki masjid dan melepaskan tembakan rambang serta melempar bom tangan ke arah jemaah.



Beliau berkata, terdapat penyerang lain tetapi tidak memberi butiran lanjut mengenai mereka.



Pegawai perisikan pula berkata, 35 orang terbunuh dan mayat mereka dibawa ke dua hospital berhampiran manakala 70 yang lain cedera.

Iklan

sila klik ~ Jus Hebat Untuk Lelaki dan Wanita

sila klik ~ Bisnes Tanpa Modal Walau Sesen Pun - Komisyen 100 - 200 peratus

sila klik ~ RM 1.00 setiap pendaftaran

Komen sajer ler...